Lehet elvek mentén élni, tervezni, vezetni
A Konstruma Kft. ügyvezetője tervezői gyakorlattal kezdte a vállalkozói létet a rendszerváltáskor, ami akkoriban csak az önálló munkavégzés útjára lépő, „különcök” furcsa és kissé irigyelt élete volt. Ám vezetői ismeretek és tapasztalat nélkül indult el ezen az úton. Az elhatározás, a tenni akarás (no meg a megélhetés) kényszere, valamint a kíváncsiság, a képzelet és a bátorság segítette az alkalmazotti léttől való elrugaszkodásban. Az elmúlt 35 esztendő a bizonyíték arra, hogy megérte!
Oláh Mihály Zoltán számára a tervezés a jó megoldás megtalálása, ami inspiráló feladat és lehetőség a továbblépéshez. A cégvezetés ennél is több, hiszen a tervezés mellett el kell végezni olyan feladatokat is, amit nem tanítanak a műszaki egyetemen: mint pl. a megbízások gyűjtése, a szerződés teljesítése, banki- és jogi teendők. Emellett még a jövőre is figyelmet kell fordítani: tervezni és fejleszteni szükséges a vállalkozást, építeni a brandet. A tervezéssel együtt bele kell illeszteni mindezt a heti teendők közé, mert emellett kell működnie a megoldások tervezésének is, hiszen az elégedett megrendelő a jó hírnév forrása, a személyes és a Konstruma márka építésének alapja.
A szilárd alapot lehet fejleszteni, úgy a vállalkozás, mint az egyén esetében is. Oláh Mihály Zoltán okleveles építészmérnök, városrendezési szakmérnök, műszaki doktor, vezető tervező, településtervező, építészeti-épületszerkezeti-műemlékvédelmi-városrendezési, beruházás lebonyolítási szakmérnök és főépítész, valamint a Konstruma Kft alapítója és ügyvezetője. Ami az ő munkához való viszonyát meghatározza, az a családi tradíció és mestere hatása. Vagyis a kézműves nagyszülők, a vezető és iparművész szülők, valamint a szakmai mestere: Sedlmayr János adta útravaló. Mindezekre figyelve alakította ki saját álláspontját, miszerint a kész munka legyen jó és használható, fenntartható, gazdaságos, szolgálja az embereket és illeszkedjen környezetébe. Sok szempont, ráadásul mindegyik fontos!
Mindezek mellé hozott újabb tulajdonságokat és szempontokat az élet azzal, hogy folyamatosan változnak a külső körülmények. Az elmúlt 35 évben is (át)alakultak, a trendek, a gazdasági szereplők és a versenytársak. Változtak a munkaeszközök: a digitalizáció ma már természetes, a minősített vállalatirányítási rendszer adta stabilitás támogatja az iroda biztonságos működését, a BIM rendszer használata a tervezés része, a mesterséges intelligencia pedig kopogtat az ajtón. A cégvezető eközben tervez, irányít, gondolkodik a holnaputánon, lakossági fórumokat és előadásokat tart, képezi magát és kollégáit is erre ösztönzi, mert a változás kockázattal jár, de nem a kockázatot akarja elkerülni, hanem a legjobbat kihozni az adottságokból és a körülményekből! Pont úgy, mint a tervezésnél!
A megoldás tervezése tehát összetett csapatmunka a Konstrumánál. A csapat tagjai az építészek, a szakági tervező partnerek ugyanúgy, mint a hatóságok, a megrendelő és a kivitelező. Egy feladat megoldásakor mindannyian más-más szempont szerint, de együtt működnek a cél érdekében. A csapatmunka alapja pedig a rend, a rendtartás, a képzettség, a felkészültség, a bizalom és az elkötelezettség. Hiszen a csapat többnyire olyan értékrend szerint működik, amilyet vezetője is magáénak vall.
BoSzi